------------------------------------------------------------------- HARMONICKÉ SIGNÁLY A TABULKOVÁ SYNTÉZA ------------------------------------------------------------------- Roman Čmejla, textová verze 2. přednášky ze SMS, 9.října 2017 OBSAH ------------------------------------------------------------- Číslicové signály Neperiodické Periodické harmonické Aplikace Zvuky telefonu Hudební stupnice Tónová volba Součet dvou sinusovek Tabulková (wavetable) syntéza ------------------------------------------------------------------- Číslicové signály Neperiodické exponenciála jednotkový skok Jednotkový (Diracův) impulz Periodické Podmínka periodicity u spojitých signálů: x(t) = x(t + T) u číslicových signálů x[n] = x[n + T] obdélník ... square(om*t, delta) pila ... sawtooth(om*t, DELTA) Harmonický signál Kladná fáze odpovídá posunutí doleva (signál předbíhá), zatímco záporná doprava (signál se zpožďuje). Generování neperiodických, periodických a harmonických průběhů ------------------------------------------------------------------- Aplikace s jednoduchými sinusovkami Zvuky telefonu Generování hudební stupnice Tónová volba ------------------------------------------------------------------- Součet dvou sinusových signálů Součet dvou kosinusovek o různých frekvencí Vznik záznějů - matematické odvození vede na součin 2 kosinusovek „pomalá“ kosinusovka „moduluje“ průběh „rychlé“ kosinusovky (fc) čím jsou frekvence bližší, tím je modulace pomalejší a slyšitelnější ------------------------------------------------------------------- Tabulková (wavetable) syntéza • první wavetable syntezátory byly použity v roce 1985 • PPG Wave Series, Waldorf Microwave, Roland D-50, KorgWavestation • bývá použita u zvukových karet, jedná se tedy o jednu z nejpoužívanějších syntéz • metoda používá přímo navzorkovaný signál skutečného nástroje uložený v paměti • od každého nástroje je pouze několik tónů a různé tóny se generují z jednoho vzorku zvuku daného nástroje (vlastní tabulka pro každou oktávu nebo kvintu - omezuje chyby způsobené Pitch Shifting a opakováním) • techniky používané u tabulkové syntézy snižují nároky na paměť • spojování (looping) a generování obálky • opatrný výběr period: velké změny v amplitudě (vytváří nežádoucí audio efekty) změny ve fázi (slyšitelná kliknutí) • ADSR, ineární prolínaní (crossfade) • frekvenční změna (Pitch Shifting) • asynchronní pitch shifting tóny jiných výšek, než které jsou uloženy v paměti, se vytvářejí pomocí nejbližšího uloženého vzorku tak, že tento vzorek přehráván s nižší, resp. vyšší rychlostí, čímž je možné docílit toho, že přehrávan tón zní jako tón nižší, resp. vyšší výhody: - libovolné posunutí způsobené plynulou změnou generátoru hodin - jednoduché obvody technika (analogové) nevýhody - (Asynchronní) a polyfonní nástroje mají různou vzorkovací frekvenci na kanál • synchronní pitch shifting - interpolace vzorků u wavetable syntézy Interpolace nultého řádu Interpolace prvního řádu (lineární) interpolované hodnoty se snadno vypočítají ze sousedních hodnot - vzorkování s novou vzorkovací frekvencí